Nordic Walking


Het lopen met een stok is al eeuwenoud. Herders en bergwandelaars gebruikten al een (wandel)stok voor stabiliteit en om de belasting op de onderste gewrichten te verminderen.
De Finse crosscountry skiërs oefenden in de zomer met stokken om de spieren in hun bovenlichaam en armen te trainen. In Nordic Walking komen deze voordelen samen.

Nordic Walking is een voortzetting van het ‘gewone’ wandelen waarbij er met een juiste techniek meer energie wordt verbruikt, zonder dat het zo aanvoelt, en blessures worden voorkomen.

In 2003 is in Nederland Nordic Walking geïntroduceerd. INWA (International Nordic Walking Federation) is verantwoordelijk voor de internationale introductie van deze manier van bewegen.
In samenwerking met Elmakes verzorgt INWA de opleiding van Nordic Walking Instructeurs. Dit wordt internationaal op dezelfde wijze gedaan. Zo wordt de kwaliteitsnorm bewaakt en kunnen op basis van ontwikkelingen door wetenschappelijk onderzoek de instructeurs op eenduidige wijze bijgeschoold worden.

Tijdens Nordic Walking is er niet alleen afzet met de voeten, maar ook met de poles.
Met Nordic Walking wordt het wandelen effectiever omdat de spieren in nek, schouders en armen doorlopend worden aangespannen en ontspannen. Door de verhoging van de spieractiviteit van de spieren, werken hart en longen harder om meer zuurstof naar de spieren te brengen en gaat de hartslag meer omhoog dan bij normaal wandelen.
Nordic Walking is daarom een perfect middel om de conditie op te bouwen. Zowel individueel als in groepsverband.

Enkele voordelen van Nordic Walking zijn:

  • Nordic Walking geeft meer energieverbruik, in vergelijking met wandelen, omdat vrijwel alle spieren in het lichaam actief zijn
  • Nordic Walking vermindert, bij een goede techniek, spanning in nek- en schoudergebied
  • Nordic Walking ontlast heupen en knieën
  • Nordic Walking biedt meer stabiliteit en balans
  • Nordic Walking bevordert een goede houding
  • Nordic Walking is toegankelijk voor iedereen
  • Nordic Walking is zeer geschikt voor mensen met een fysieke beperking

Nordic Walking kan op verschillende niveaus worden beoefend:
- Recreatief, gezondheidsniveau: al wandelend in de buitenlucht op een prettige manier werken aan gezondheid en lichamelijke conditie.
- Fitnessniveau: ‘total body workout’, d.m.v. trainingsgerichte oefeningen de conditie verbeteren.
- Sportniveau: voor zeer fitte sporters die een uitdaging willen en fysieke grenzen willen verleggen.





NORDIC4ALL
De Savornin Lohmanstraat 13
6662 AG Elst (gld)
T. 06-3401 8325

Email: contact@nordic4all.nl   *   Website: www.nordic4all.nl

KvK Centraal Gelderland nr. 09173959